dimarts, de gener 24, 2006

Pobles solars

L’any passat vaig cursar una assignatura anomenada Construccions i Serveis Industrials (Enginyeria Industrial, Universitat de Saragossa). Com a suport de l’assignatura ens van recomanar (de vegades recomanar és sinònim de comprar) un llibre que porta el mateix nom que l’assignatura i està compost per dos volums. Respecte els continguts d’ambdós llibres, ens va faltar per donar la meitat dels conceptes que aparèixen en el segon volum, que curiosament es correspon amb la temàtica que més m’interessava del curs, la construcció bioclimàtica. Malauradament, aquest extens apartat del llibre nomès està compost per fotografies en blanc i negre i dibuixos relacionants amb el tema en qüestió; no apareix cap text explicatiu. Mentre fullejo les diferents pàgines em dona la sensació de tenir quelcom molt interessant entremans i no extreure tot el suc que tinc davant. Per dissort meva, després de barallam amb naus niu i adossades, vigues i llàsseres, metres quadrats edificables i útils..., no en van deleitar amb la part que tant desitjava que arribés per manca de temps. Entre les diferents imatges del llibre m’ha impressionat una que reprodueix com era el poble Bonito Cañón de Chaco de Nova Mèxic (Estats Units), construït l’any 1000 d.C., el qual és un exemple de poble solar. La il·lustració correspon al llibre Cases i modes de vida dels aborígens americans de Lewis Morgan.

He buscat per internet alguna explicació referent a aquest i altres pobles solars, però a part d’alguna fotografia de les actual runes, la meva cerca no ha tingut èxit. Els meus pocs coneixements en bioclimàtica són suficients per entendre que el semicercle és la millor distribució per aprofitar la radiació solar mentre el sol fa el seu recorregut est-oest i l’escala ascendent de les cases evita les ombres entre elles. Però jo em prengunto: hi ha alguna raó més que descrigui el perquè d’aquesta distribució? Existeixen més pobles solars? Quins són els seus trets característics?

1 Comments:

Anonymous Anònim said...

Mira't això...

http://barrapunto.com/article.pl?sid=06/01/24/1315208

de res.

24 de gener, 2006 16:37

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home